تعمیر کمپرسور اسکرو اویل فری – بدون روغن

شرکت بادبان، مرکز تخصصی تعمیرات انواع کمپرسور های اسکرو اویل فری، بدون روغن

کمپرسور اویل فری در دو تایپ کمپرسور بدون روغن پیستونی یا کمپرسور دندانپزشکی که معمولا تا دبی های پایین ساخته میشود و کمپرسور اسکرو بدون روغن موجود می باشد که برای صنایع حساس که دبی هوای بالا نیاز دارند طراحی و ساخته شده است.

خدمات ارائه شده در شرکت اسکروسازان ، مشاوره، تعمیر و نگهداری کمپرسورهای اسکرو اویل فری را شامل می شود. با کارشناسان بخش فنی ما تماس حاصل فرمایید.

کمپرسور بدون روغن یا اویل فری

این نوع کمپرسورها جهت مصارف کم و عاری از روغن کاربرد دارند. با توجه به استفاده از آلیاژی مخصوص از آلومینیوم ، خوردگی و ساییدگی در این نوع کمپرسورها بسیار کم و لذا عمر مفید آنها زیاد است. استفاده از این کمپرسورها در محیط های اسیدی، قلیائی، شیمیائی و یا مرطوب با رطوبت بالای ۵۰% توصیه نمی شود.

در کمپرسور های اسکرو، روغن کاملا با هوا مخلوط می گردد و در کمپرسور های رفت و برگشتی معمولی، روغنی که در محفظه میل لنگ قرار دارد و جهت روانکاری سیلندر ها بکار می رود به سمت بالای پیستون ها حرکت می کند و با هوای خروجی کمپرسور مخلوط شده و در نهایت مقداری روغن با هوای فشرده ، خارج می شود. با مستهلک شدن کمپرسور تماس روغن با هوا افزایش یافته و لذا میزان روغن در هوای خروجی افزایش پیدا می کند .

کمپرسور اسکرو اویل فری

نیاز صنایع مختلف به هوای فشرده با دبی و فشار بالا باعث شد مدل جدیدی از کمپرسور ها به اسم کمپرسور اسکرو ساخته و به بازار ارائه شود. کمپرسور اسکرو از نظر تولید فشار و ظرفیت فشرده سازی هوا بین کمپرسور های رفت و برگشتی و کمپرسور های گریز از مرکز قرار گرفته است.

کمپرسور اسکرو اویل فری یا کمپرسور Oil Freeمدلی از کمپرسورهای روتاری اسکرو می باشد که به نحوی طراحی و ساخته شده که هیچ گونه روغنی در کارکرد کمپرسور وجود ندارد. در این مقاله به نکاتی در مورد کمپرسور اسکرو بدون روغن و فروش کمپرسور اویل فری پرداخته شده است.

کمپرسور اسکرو بدون روغن چگونه کار می کند؟

کمپرسور اسکرو Oil Free در دو مدل هوا خنک و آب خنک و در حالت های تک استیج و دو استیج طراحی و ساخته شده است. کمپرسور اسکرو بدون روغن درست مانند کمپرسور اسکرو اویل اینجکت کار می کند با این تفاوت که قسمت ورود روغن به ایرند کمپرسور در این مدل حذف شده و جهت خنک کاری کمپرسور از روش های دیگری استفاده می شود و روغن فقط جهت روغن کاری چرخ دنده ها و بیرینگ ها استفاده می شود و هوا به هیچ عنوان با روغن تماس پیدا نمی کند.

روتور های کمپرسور Oil Free غالبا از جنس غیر فلزی می باشد، این روتور ها از جنس پلی سرامیک و یا با پوشش PTFE یا تفلون ساخته می شود تا بتواند بدون روغن به راحتی فعالیت کند .

کمپرسور اسکرو اویل فری دقت ساخت بالایی دارد و با تلرانس بسیار کمی با پوسه هوا را تحت فشار قرار می دهد. نکته ای که در استفاده از این مدل کمپرسور حائز اهمیت است حساس بودن این کمپرسور ها و همچنین تعمیر و نگهداری پر هزینه در این مدل می باشد.

کاربرد های کمپرسور اسکرو بدون روغن

  1. صنایع ابزار دقیق
  2. سیستم های رنگ پاشی دقیق
  3. صنایع مواد غذایی و دارویی
  4. صنایعی که در سیستم های آنها اکسیژن خالص استفاده می شود.
  5. فشرده سازی گاز های خاص

برند های کمپرسور اسکرو اویل فری

  • کامپ ایر ساخت کشور انگلستان
  • هیتاچی ساخت کشور ژاپن
  • کو ایر ساخت کشور آمریکا
  • اینگرسولرند ساخت کشور ایرلند
  • اطلس کوپکو ساخت کشور سوئد
تعمیر کمپرسور بدون روغن

کمپرسور اسکرو بدون روغن

اولین کمپرسورهای اسکرو دارای شکل متقارنی بودند ودر محفظه فشار آنها از مایع استفاده نمی شد به همین دلیل به آنها کمپرسور های اسکرو بدون روغن یا خشک می گفتند. دراواخر دهه ۱۹۶۰ کمپرسور های اسکرو بدون روغن با سرعت بالایی بوجود آمدند که دارای شکل مارپیچ نا متقارنی بود. این شکل روتور به طرز چشمگیری منجر به افزایش بازده شد که این افزایش کارایی به علت کاهش نشت در دستگاه بود.

در کمپرسور های اسکرو خشک از یک چرخ دنده بیرونی استفاده می شودتا روتورهای چرخشی راکه درجهت عکس یکدیگر حرکت می کنند هماهنگ کند.از آنجا که روتورها با یکدیگروبا محفظه تراکم کمپرسور تماس پیدا نمی کنند بنابر این در محفظه تراکم نیازی به روغن کاری نیست درنتیجه هوای فشرده شده به طورکامل از روغن خالی است.

روتورها و محفظه با حداکثر دقت ساخته می شوندتا نشت روغن از قسمت تراکم به قسمت ورود هوابه حداقل برسد.نسبت فشارهوای اختلاط شده ، توسط اختلاف درجه حرارت بین ورودی وخروجی محدود می شود . به همین دلیل است که کمپرسور های اسکرو اویل فری را به صورت چند مرحله ای می سازند.

ویژگی های کمپرسور اسکرو بدون روغن

مشخصه های کمپرسورهای حلزونی به نحوی است که در حد فاصل بین مشخصه های کمپرسور های تناوبی و گریز از مرکز قرار می گیرند و حتی در مواردی قادرند در محدوده کار هر یک از کمپرسورهای فوق به کار گرفته شوند . کمپرسورهای حلزونی از نظر ظرفیت بعداز کمپرسورهای گریز ازمرکز قرار داشته و فشار دهش درآنها از چند میلی بار ( Torr )تا ۴٠ بار می رسد. کمپرسورهای حلزونی در ظرفیت تا ١٢٠٠ متر مکعب در دقیقه طراحی وساخته می شوند.

مقادیر زیاد ظرفیت آن در محدوده کار کمپرسورهای گریز از مرکز قرار داشته ولی به علت بالا بودن راندمان آن (حدود ٧۰ تا ٨۰ درصد) در یک چنین مواردی بر کمپرسور های گریز از مرکز ارجعیت دارد.

از این کمپرسور ها در ظرفیت های پایین برای سیستم تهویه مطبوع اتومبیل ها استفاده می شود، محدوده ای که اصولا در اختیار کمپرسورهای تناوبی قرار دارد. کمپرسورهای حلزونی خشک حداکثر در ظرفیت ۱٫۵ متر مکعب در دقیقه ساخته می شوند.

برخی دیگر از ویژگی های کمپرسور اسکرو اویل فری

یکی دیگر از محاسن این کمپرسورها در مقایسه با انواع گریز از مرکز در این است که عملکرد آنها برخلاف کمپرسور های گریز از مرکز وابستگی چندانی به جرم مولکولی گاز ندارند. از نظر اقتصادی در محدوده توان مصرفی ١۵٠٠-۲۰۰ اسب بخار از کمپرسورهای گریز از مرکز ارزانتر می باشد.

هر چند که کمپرسورهای رفت و برگشتی از راندمان بالاتری نسبت به کمپرسورهای حلزونی برخوردار می باشند، ولی برای دبی معینی از جریان گاز، کمپرسور حلزونی دارای ابعاد کوچکتری می باشند و به همین خاطر به فضای کمتری برای نصب نیاز دارند.

البته انرژی مخصوص )توان مصرفی برای تراکم واحد ظرفیت) آنها از کمپرسورهای تناوبی بیشتراست . به علت عدم وجود نیروهای بالانس نشده نیاز فوندانسیون سنگینی نداشته و لذا هزینه نصب آنها کمتر می باشد. این کمپرسورها قادرند گازهای چسبناک (Sticky) و قابل پلیمریزاسیون را متراکم نمایند. در واقع حضور ذرات نرم ( Soft Deposit ) در گاز مورد تراکم باعث کاهش تاثیر لقی Clearance روتورها بر روی راندمان کمپرسور شده و موجب کاهش نشتی و افزایش راندمان حجمی آن می گردد.

یکی از معایب این کمپرسورها بالا بودن صدای آنها می باشد که جزء ویژگیهای ذاتی آن می باشد.به همین خاطرتمامی کمپرسورهای دورانی در قسمت مکش و دهش مجهز به صدا خفه کن (Silencer) می باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت را از ما بخواهید برای کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید